Interne ontwikkelingen
In 2019 hebben zich voor de gemeente Stein geen mogelijkheden voorgedaan om geldleningen vervroegd af te lossen. De financieringsbehoefte van 2019 is afgedekt door het aantrekken van langlopende leningen. Vanaf het derde kwartaal was er een aaneengesloten overschrijding van het kasgeldlimiet, waardoor de gemeente halverwege december een deel van de kasgeldfaciliteit heeft omgezet in een langlopende lening. Daarbij is gekozen voor een langere looptijd, omdat de rente voor langlopende leningen historisch laag te noemen is. De rentelasten voor de financieringsbehoefte van 2019 zijn op deze manier zo beperkt mogelijk gehouden. De overige financieringsbehoefte kon worden afgedekt met een debetsaldo in de rekening courant en middels kortlopende kasgeldleningen.
Voor het project ‘zonnepanelen’ is in 2019 wel nog een langlopende geldlening afgesloten van € 1 miljoen. Mutaties in de vaste schulden zijn in onderstaand overzicht weergegeven (exclusief woningbouw-leningen)
Mutaties: | Bedrag | Gemiddelde rente leningportefeuille |
Stand per 01.01.2019 | 37.437 | 3,30 |
Vervroegde aflossingen | 0 | |
Reguliere aflossingen | 5.889 | |
Nieuwe lening(en) | 12.000 | |
Stand per 31.12.2019 | 43.548 | 2,58 |
Externe ontwikkelingen
Volgens de Europese Centrale Bank (ECB) groeit de Europese economie voor het zevende opeenvolgende jaar en zal naar verwachting in 2020 en 2021 gematigd blijven aantrekken. Arbeidsmarkten blijven sterk en de werkeloosheid blijft licht dalen, echter is de externe omgeving veel minder ondersteunend en heerst er veel onzekerheid.
Als gevolg hiervan lijkt de Europese economie af te stevenen op een langere periode van een meer getemperde groei en gematigde inflatie.
De uitbraak van COVID-19 (Corona) in het voorjaar van 2020 zal grote economische gevolgen hebben voor de economie. Hoe groot de impact zal zijn van deze uitbraak is tijdens het opmaken van deze jaarrekening nog niet te zeggen.
De ECB heeft de herfinancieringsrente in de eurozone voor 2019 gehandhaafd op het historisch lage niveau van 0,0 procent. Vanaf 1 januari 2019 heeft de ECB eveneens het opkoopprogramma van obligaties stop gezet. In totaal heeft het opkoopprogramma vier jaar geduurd met een totale omvang van € 2.600 miljard.
Halverwege 2019 kondigde de ECB opnieuw flinke maatregelen aan om de economie te blijven stimuleren. Vanaf 1 november 2019 startte de ECB met een nieuw opkoopprogramma voor obligaties met een maandelijkse omvang van € 20 miljard. Dit programma zal lopen zolang dit nodig is. Europese banken krijgen door de verkoop van obligaties meer geld in kas. Als zij dit uitlenen aan burgers en bedrijven kunnen zij hun bestedingen opvoeren, waardoor de economische groei een duw in de rug krijgt.
Schatkistbankieren
De wet verplicht schatkistbankieren is in 2013 ingegaan. Deze wet houdt in dat publieke instellingen al hun liquide middelen aanhouden bij het ministerie van Financiën. Ze doen dat in de vorm van een rekening-courant, zoals bij een bank.
Decentrale overheden hebben de mogelijkheid om termijndeposito's aan te houden. Er geldt een doelmatigheidsdrempel van 0,75% van het begrotingstotaal met een minimum van € 250.000 per gemeente (maar wel met een maximum van € 2,5 miljoen).
Voor de gemeente Stein is deze gemiddelde drempel per kwartaal 0,75% x € 62.383.000 (het begrotingstotaal 2019) = € 468.000
In onderstaande tabel staat de berekening voor de gemeente Stein van het kwartaal gemiddelde van het schatkistbankieren in 2019. Hierin is te zien dat de gemeente Stein niet over overtollige middelen beschikte die in de schatkist ondergebracht moesten worden.
Berekening Kwartaalgemiddelde Schatkistbankieren: | Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 2019 |
Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | - | - | - | - |
Ruimte onder het drempelbedrag | 468 | 468 | 468 | 468 |
Overschrijding van het drempelbedrag | - | - | - | - |