Paragrafen

Verbonden partijen

1. Naam

Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz

2. Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

3. Vestigingsplaats

Sittard-Geleen

4. Doelstelling en openbaar belang

Het zorg dragen voor het vervoer van klanten met een beperking die een beroep kunnen doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning.

5. Relatie met beleidsprogramma

Programma Sociaal Domein

6. Deelnemende partijen

Gemeente: Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal, Weert.

7. Bestuurlijk belang

Kwalitatief goed en betrouwbaar vervoer op maat tegen reële kosten.

8. Financieel belang

De gemeente Stein heeft zitting in het algemeen bestuur van Omnibuzz en stelt met de vertegenwoordigers van de overige gemeenten de jaarrekening en begroting vast. De totale gemeentelijke bijdrage is opgebouwd uit twee delen: een bedrag per inwoner voor de bedrijfskosten en de vervoerskosten (het reisvolume/daadwerkelijk gebruik).

9. Vermogen          Eigen vermogen

31-12-2019 €  957.745
31-12-2018 €  1.483.283

Vreemd vermogen

31-12-2019 €  2.479.635
31-12-2018 €  2.861.645

10. Financieel resultaat

2019: €  186.990
2018: € 179.163

11. Risico’s

In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.

12. Ontwikkelingen

- In 2019 heeft Omnibuzz zoveel als mogelijk beheersmaatregelen uitgevoerd die de overhead structureel kunnen verlagen. Verder voeren de deelnemende gemeenten. Verder voeren de deelnemende gemeenten in 2019 beheersmaatregelen uit om de totale kosten te verlagen.
- In 2019 voert Omnibuzz het in 2018 opgestelde bedrijfsplan Omnibuzz 2.0 uit. In dit plan zijn de doelstellingen, ambities en methoden om die te realiseren worden geactualiseerd.
- De oorspronkelijke ambitie om het vervoer van en naar de dagbesteding vanaf 2019 en het leerlingenvervoer vanaf 2020 geleidelijk op te nemen in het Omnibuzz vervoer vindt geen doorgang. De instroom wordt getemporiseerd en afhankelijk gesteld van de wensen van (individuele) gemeenten.
- Landelijke studies wijzen uit dat het doelgroepenvervoer in de nabije toekomst verder zal toenemen. Enerzijds door een toename van het aantal klanten ten gevolge van de dubbele vergrijzing anderzijds door de tendens dat de klanten meer gaan reizen. In samenwerking met deelnemende gemeenten, Provincie Limburg, Arriva probeert Omnibuzz de aansluiting tussen doelgroepenvervoer, openbaar vervoer en voorliggend vervoer (bijv. wensauto) te versterken.   

Deze pagina is gebouwd op 06/04/2020 12:52:51 met de export van 06/04/2020 12:51:50